میزبانی وب

آپاچی (Apache) چیست؟ مزایا های این وب سرور

آپاچی (Apache) چیست و وب سرور آپاچی چه مزایا و ویژگی دارد؟

امروز میخوایم در مورد وب سرور آپاچی با هم صحبت کنیم، که وب سرور Apache چی هست و چه ویژگی و مزایاهایی رو دارا هست، در مقاله وب سرور آپاچی ما به تمام آنچه که در مورد آپاچی نیاز خواهید داشت رو خواهیم گفت و بعد از مطالعه مقاله وب سرور آپاچی شما به مفهوم و موضوع آپاچی خواهید رسید، ما قبلا در مورد وب سرور لایت اسپید با هم صحبت کردیم، اگر علاقه به این موضوع هم داشتید میتونید مطالعه کنید.

خب بریم برای اینکه بدونیم وب سرور آپاچی چیه و به مزایا و معایت آن در میزبان پک بپردازیم.

[lwptoc]

قبل اینکه در مورد آپاچی با هم صحبت کنیم بیاید وب سرور رو توضیح بدیم اصلا بدونیم وب سرور چی هست بعد بریم سراغ آپاچی:

وب سرور چیست؟

بیایید با یه مثال ساده وب سرور رو توضیح بدیم. فرض کنید کنید که به یک رستوران خوب رفته‌اید. هنگامی وارد رستوران شوید و جای خود بنشینید، گارسون به استقبال شما می‌آید. شما سفارش خود را به گارسون تحویل می‌دهید و او پس از بررسی، سفارش شما را به آشپزخانه تحویل می‌دهد. به طور کلی ارتباط بین شما و آشپزخانه به وسیله گارسون برقرار می‌شود.وب سرور نیز مانند گارسون رستوران عمل می‌کند و ارتباط بین شما و وب‌سایت (آشپزخانه) را برقرار می‌کند.

به زبان ساده وب‌سرور درخواست شما را بررسی و صفحه‌ای که به دنبال آن هستید را برای شما پیدا می‌کند. ما برای استفاده از سرور، از نرم‌افزارهای سرور استفاده می‌کنیم. وب‌سرور نرم‌افزاری است که برای برقراری بین سیستم عامل و سرور به عنوان یک واسطه عمل می‌کند. کار اصلی وب‌سرور نمایش و تحویل محتویات صفحات وب‌سایت به کاربران است. وب‌سرورها از HTTP (پروتکل انتقال متن)، SMTP (پروتکل انتقال ایمیل) و FTP (پروتکل انتقال فایل) پشتیبانی می‌کنند.

آپاچی (Apache) چیست؟

آپاچی (Apache) چیست؟

آپاچی (Apache) چیست؟

آپاچی یا Apache HTTP Server یک نوع وب سرور رایگان و منبع باز است. این وب‌سرور در حال حاضر از نظر تعداد محبوب‌ترین وب‌سرور دنیا است. علاوه بر محبوبیت، از قدیمی‌ترین وب‌سرورها نیز به شمار می‌رود. آپاچی اولین بار در سال 1995 منتشر شد و امروزه بسیاری از میزبان‌های وب از Apache استفاده می‌کنند. به گفته سایت stack بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا مانند لینکدین، Salesforce، General Electric، فیسبوک و Adobe از  آپاچی استفاده می‌کنند.

مزایا و ویژگی های وب سرور آپاچی

وظیفه اصلی همه سرورها این است که درخواست‌های مشتریان را بپذیرند و سپس پاسخ آن درخواست را ارسال کنند. در این میان برخی از ویژگی‌های مثبتی که وب سرور آپاچی دارد عبارتند از:

  • منبع باز (هرکسی قادر به تنظیم کد و بهینه سازی آن است.)
  • رایگان (حتی برای استفاده‌های تجاری)
  • سرعت و امنیت بالا
  • نصب و پیکربندی آسان
  • به روز رسانی منابع امنیتی به طور منظم
  • مبتنی بر ماژول
  • فشرده سازی Gzip
  • سازگار با سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس و جوملا
  • سازگار با سیستم عامل‌های لینوکس، مک و ویندوز

مقایسه وب سرور آپاچی (Apache) و انجین ایکس (Nginx)

مقایسه وب سرور آپاچی (Apache) و انجین ایکس (Nginx)

مقایسه وب سرور آپاچی (Apache) و انجین ایکس (Nginx)

اگر به تمام وب‌سایت‌های موجود در اینترنت نگاه کنیم، آپاچی محبوب‌ترین وب‌سرور است. براساس آمار سایت W3Techs، 47 درصد از کل وب‌سایت‌های دنیا از آپاچی استفاده می‌کنند. با این حال هنگامی که بین پربازدیدترین وب‌سایت‌های دنیا مقایسه کنید، میزان استفاده از آپاچی بسیار کم می‌شود. بر اساس آمار آپاچی بین برترین سایت‌های دنیا به شکل زیر استفاده می‌شود:

  • 1٪ از 100 هزار سایت محبوب دنیا
  • 5٪ از 10 هزار سایت محبوب دنیا
  • 2٪ از 1000 سایت محبوب دنیا

برعکس آن NGINX وب سروری که میزبان پک هاست از آن استفاده می‌کند، توسط اکثر سایت‌های پربازدید دنیا استفاده می‌شود:

  • 1٪ از 100 هزار سایت محبوب دنیا
  • 2٪ از 10 هزار سایت محبوب دنیا
  • 57٪ از 1000 سایت محبوب دنیا

همچنین اگر روند جستجوی Google را از سال 2004 بررسی کنید، می‌بینید در حالی که جستجوی NGINX افزایش می‌یابد جستجوی عبارت Apache در حال کاهش است. در صورتی که درباره وب‌سرور انجین ایکس به اطلاعات بیش‌تری نیاز دارید.

نتیجه گیری

آپاچی همیشه ثابت کرده یکی از اجزای اصلی وبسایت های معروف دنیاست، با این حال همیشه رقابت بین بهترین ها در حال گسترش هست و گزینه های وب سرور های زیادی در حال توسعه و ورود به حوزه وب سرور هستند، آپاچی همانطور که گفتیم آپاچی انتخاب سایت های بزرگ هست و پرسرعته، هر شرکت هاستینگ باید کار با وب سرور آپاچی رو بدونه، امیداوریم شما به تمام اون چیزی که در مورد وب سرور آپاچی نیاز داشتید رو به دست اورده باشید، اگر سوالی دارید در این زمینه در قسمت دیدگاه ها بپرسید. راستی سایت اصلی و شرکت Apache رو اگه خواستید دنبال کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *